ponedjeljak, 23. svibnja 2016.

Ljekovite moći kadulje





Jednom sam se umalo otrovala kaduljom i tako pokvarila cijeloj svojoj obitelji ionako kratko ljetovanje na Rabu. Jednostavno nisam imala dovoljno znanja o toj moćnoj biljci. Mnoge su biljke ljekovite no i one dobro poznate po svojim ljekovitim svojstvima opasne su za zdravlje ako ne znamo kako ih pravilno upotrijebiti. Tako da slobodno možemo reći da su istodobno i lijek i otrov. 

Evo kako sam pogriješila: 

Ujutro me probudila grlobolja pa sam odmah pomislila na čaj od kadulje. Mislila sam da će me grlo prije prestati boljeti ako popijem malo više tog čaja pa ću moći uživati u suncu i moru. Skuhala sam tako čaj od kadulje. 

Prva pogreška bila je u tome da sam zakipila vodu, stavila sušenu kadulju (čaj od kadulje) i poklopila! Čaj od kadulje ne smije se poklopiti već se kuha nepoklopljen oko tri minute kako bi ispario tujon, sastojak eteričnog ulja kadulje koji joj i daje karakterističan miris. A koji u većoj količini loše djeluje na središnji živčani sustav. Osoba koja se "predozira" tujonom ili jednostavno poklopi čaj od kadulje dok se kuhao može imati za posljedicu: nesvjesticu, ubrzan puls i nesanicu. Ja sam čak dobila i temperaturu. Nisam mogla hodati. Slabost cijelog tijela i potreba za vodom. Trajalo je gotovo čitav dan i noć. 

Druga pogreška bila je što sam stavila "malo previše" suhe biljke u silnoj želji da me grlo što prije prestane boljeti. Jedna čajna žličica je dovoljna za četvrt litre vode a ja sam stavila barem duplo. 

Treća pogreška je bila što sam ja to onako još vruće "srknula" skoro naiskap prvo šalicu pa još jednu i više se ne sjećam točno, al mislim da sveukupno tri šalice u roku pola sata što je inače doza za cijeli dan. Podcijenila sam moć ove biljke. Moje neznanje sam platila. Kadulja bi mi pomogla da sam samo slijedila upute kako se radi čaj. Danas znam bolje i više. Puno više o kadulji. Cijenim ju i volim. Često ju koristim. Ponekad je ubacim u tjesteninu ili njoke ali tek pokoji mladi listić. Od njenih slatkih cvjetova radim ukusan sirup za razrjeđivanje. Sušimo je za čaj ali ga sad radim kako treba. Probala sam i kadulju u mlijeku: bademovo ili neko drugo mlijeko i kadulja se kuhaju otklopljeno 3 minute. U mlijeko dodam kasnije žličicu dvije meda. Na pola litre mlijeka stavim tek žličicu suhog lista kadulje. Odlično je u zimskim mjesecima kad je sezona kašlja. Od kadulje se mogu raditi još i ulje, kupke, vino, rakija pa čak i kolači. Kako tko voli. 

Osim eteričnog ulja kadulja sadrži kalcij, kalij i natrij i u narodnoj medicini jedna je od najstarije korištenih biljaka. Upotrebljavala se za razne bolesti čemu svjedoči i njen latinski naziv: Salvia što znači spasiti. Dakle, biljka spasiteljica. Naravno da treba proniknuti u tajne njenoj čarobnog i ljekovitog djelovanja. Upotrebljava se najčešće za bolesti usne šupljine kod grlobolje, kašlja, probavnih smetnji, mokraćnih smetnji, noćnog znojenja, gripe... Još je i bolje ako ju koristite preventivno i dopustite ovoj biljci da stanuje u vašoj ljekovitoj gredici, kutku ili kamenjaru. Vrlo dobro uspijeva i u kontinentalnim krajevima. Čak postoje zapisi kako ju je Karlo Veliki u svojim strogim propisima tzv. Kapitularima uvrstio među 72 biljke koje se moraju uzgajati u seoskim, gradskim ili samostanskim vrtovima. Postoji i uzrečica: "Kako može umrijeti čovjek kojem u vrtu raste kadulja." Ili "Zaprijeti li smrt, po kadulju u vrt."

Poznat je i kaduljin med jer opojne i ljepljive cvjetove kadulje pčele naprosto obožavaju i ne mogu im odoljeti. Med je vrlo aromatičan, ljekovit i ukusan. 

Vrtlari znaju da kadulja odbija leptira kupusara i puževe golaće, privlači bubamare i odlično se slaže s mrkvom. 

Sirup od kadulje - recept:

Cvjetove kadulje ubrane po sunčanom danu prelijte s dovoljno vode tako da prekrije cvjetove. S nekoliko ploški domaćeg limuna ostavite da odstoji preko noći ili 24 sata. Onda jednostavno dodajte šećer i lagano zagrijte da se šećer otopi i to je to. Kad se ohladi prelije se u staklene boce. 
Može se raditi i tako da se šećer otopi prvo u vodi a onda se potope cvjetovi, doda limun i to stoji pokriveno dva dana. Oba su recepta dobra. Sirup poprimi rozu do crvenu boju pa je to baš fora. Naravno boja je intenzivnija što je kraj sunčaniji. No i ako ne ispadne baš intenzivne boje sirup će biti ukusan a pijte ga razrijeđenog s vodom. Ima svakakvih recepata s kaduljom no ne zaboravite kaduljine tajne moći i oprezno dozirajte slijedeći upute oko pripreme. Nikad ne podcijenite moć prirode. 







Nema komentara:

Objavi komentar